TEST z wiedzy o renesansie z komentarzem

TEST z wiedzy o renesansie z komentarzem

1. Jakie wydarzenia historyczne ukształtowały epokę renesansu? a) założenie akademii Krakowskiej 1354 rokub) odkrycia geograficznec) wystąpienie...

„Wesele” - Stanisław Wyspiański

„Wesele” - Stanisław Wyspiański

Miejsce akcji Podkrakowska wieś Bronowice. Zabór austriacki: największa autonomia: szkolnictwo w języku polskim, swoboda głoszenia haseł...

Akademia maturalna cz. 5

Akademia maturalna cz. 5

WYPOWIEDŹ MONOLOGOWA – KROK PO KROKU Kluczem do sukcesu egzaminacyjnego jest, o czym wspominam właściwie przy każdej sposobności, zastosowanie...

  • TEST z wiedzy o renesansie z komentarzem

    TEST z wiedzy o renesansie z komentarzem

  • „Wesele” - Stanisław Wyspiański

    „Wesele” - Stanisław Wyspiański

  • Akademia maturalna cz. 5

    Akademia maturalna cz. 5

Matura

Tabela lektur barokowych
Świętoszek  – Molier
Temat Co jest ważne?  Co pisać, z czym kojar...

Więcej

„Nad Niemnem” - Eliza Orzeszkowa
Czas i miejsce akcji
Lipiec i sierpień 1886 roku na Grodzieńszczyźnie; dworki –...

Więcej

Tabela lektur renesansowych
Krótka rozprawa między trzema osobami, Panem, Wójtem a Plebanem – Mikołaj Rej
...

Więcej

„Ludzie bezdomni” - Żeromskiego
Żeromski bynajmniej nie zamierzał stworzyć nieskazitelnej, czystej postaci owładniętej jedynie myślą...

Więcej

TEST z Szekspira z komentarzem
 1. Williama Szekspira nazywa się również mistrzem za Stratfordu, gdyż:
a. pochodził z m...

Więcej

Dziedzictwo epok - Tabela 3 TYP- IDEAŁ
Tabela 3  Typ - ideał

Przegląd okresów historycznoliterackich według ich zawartośc...

Więcej

Dziedzictwo epok - Tabela 2 CZŁOWIEK
 Tabela 2  Człowiek
Przegląd okresów historycznoliterackich według ich zawartości i...

Więcej

TEST z literatury modernistycznej
Sprawdź swoją wiedzę z zakresu literatury modernistycznej
 
1. Patronat filozofic...

Więcej

„Giaur” - kartkówka
 Sprawdź swoją wiedzę z Giaura.


1. Czy istnieje jakaś sugestia co do narodow...

Więcej

„Nie-Boska komedia” - Zygmunta Krasińskiego
Początkowo dramat Zygmunta Krasińskiego miał nosić tytuł Mąż i skupić tym samym uwagę czytelnik...

Więcej

LEKTURA Z GWIAZDKĄ
„Pieśni” - Jan Kochanowski
Cykl pieśni Jana Kochanowskiego wyróżnia ogromne bogactwo tematyki...

Więcej

Awangardowa proza Brunona Schulza
„Sklepy cynamonowe"


Zanim zaczniesz czytać
Nastaw się z góry na przygodę z...

Więcej

Twoja przyszłość

Chcę zostać... ETNOGRAFEM
Charakterystyka zawodu
Etnograf (etnolog) to osoba, która zajmuje się odkrywaniem, badaniem...

Więcej

Chcę projektować i budować
Branża budowlana


W pracowni projektowej... ...


Archite...

Więcej

Chcę pracować przy filmie.
Zawody związane z teatrem i filmem

Pracować przy produkcji filmu, poczuć atmosferę plan...

Więcej

Jak wybrać właściwy kierunek studiów?
Przede wszystkim przy wyborze studiów warto zastanowić się nad ogólnie znaną kwestią:
mieć ...

Więcej

Inwestycje

Galeria
„Płonąca żyrafa” - Salvador Dali
Świat na obrazach Salwadora Dali to kraina...

Więcej

Spotkanie z poezją
Spotkanie 3. Lingwizm i poezja Mirona Białoszewskiego

Po co to zrobił...

Więcej

Filozofia
Pomysły na „początek” istnienia
Filozofia to miłość mądrości. Próba poznania i zrozumienia spraw...

Więcej

Jak się uczyć?
Techniki zapamiętywania

Trzeba wiedzieć o tym, że pamięć to proces składający...

Więcej

Próba interpretacji i analizy wiersza Leopolda Staffa pt. Odys. TEST

Test


Leopold Staff


Odys


Niech cię nie niepokoją

Cierpienia twe i błędy.
Wszędy są drogi proste,
Lecz i manowce są wszędy.
Bo o to chodzi jedynie,
By naprzód wciąż iść śmiało,
Bo zawsze się dochodzi
Gdzie indziej, niż się chciało.
Zostanie kamień z napisem:
tu leży taki i taki.
Każdy z nas jest Odysem,
Co wraca do swej Itaki.




Jak rozumieć wiersz Staffa?



Wędrówka w czasie i przestrzeni

Odyseusz krążył po morzu – przygód miał co niemiara, bał się, uciekał, zwyciężał. Samo życie, bo przecież to wszystko to wielka przenośnia. Możemy śmiało nazwać swoje życie oceanem, który wcale nie musi być Spokojny. Staff mówi o tym bardzo prosto i bardzo ładnie – na twojej mapie życia będą manowce i drogi proste, będą cierpienia i błędy, ale one mają prawo tam być.
To banalna prawda, ale dobrze ją usłyszeć. Uświadamia sobie człowiek wówczas, że znienawidzony nauczyciel winien nerwicy trzech pokoleń to tylko Cyklop, a koleżanka z III b ma w sobie coś z nimfy Kirke i można przy niej zapomnieć o całym świecie. Zupełnie możliwą rzeczą jest też przepłynięcie między Scyllą a Charybdą, np. można zadowolić zarówno ambicje rodziców, dotyczące kariery, jak i przyjaciół, którym w głowie rozrywkowe spotkania. Nawet śpiewowi syren można się oprzeć – albo się człowiek dobrze przywiąże do masztu, albo ma tak silną wolę. A syren w naszych czasach coraz więcej, jedne kuszą reklamą, drugie niebezpiecznym nałogiem, trzecie żądzą posiadania…



Poeta optymista czy pesymista?

  • Staff-optymista twierdzi, że najważniejsze jest, by sunąć naprzód. Docenił aktywność ludzką.
    Dostrzegł, że działanie i dążenie do celu są ważniejsze nawet niż sam cel. I bardziej fascynujące.
  • Ale Staff-pesymista trochę kpi z nas, mówiąc, że zawsze dochodzi się gdzie indziej, niż się chciało.
    Ładna pociecha w tej mozolnej podróży. Czy człowiek nie jest w stanie przewidzieć swoich dróg, możliwości i przystanków? Nie, ale dojdzie, gdzie ma dojść, jeśli tylko będzie szedł. Nieznane może okazać się zupełnie zadowalające, w końcu gdzieś dochodzimy.

 

Wiersz o śmierci

Nawet w refleksji o śmierci gości optymizm. Ostatnia strofa to przecież obrazek cmentarny, powinien budzić dreszcz. Kamień z napisem: taki a taki. Nagrobek z nazwiskiem – kres podróży. A przecież Itaka – to w powszechnym odczuciu bezpieczna przystań, dom, cel i spełnienie marzeń. Wszystko się zgadza. Staff postrzega śmierć jako dotarcie do swojej wyspy, niezależnie od planów, chęci i zapatrywań.



TEST

1. Przeczytaj wiersz. Krótko scharakteryzuj podmiot liryczny.


2. Uzasadnij, że każdy z nas jest adresatem wiersza. W odpowiedzi zacytuj odpowiednie fragmenty tekstu.


3. Jakich ludzi szczególnie ceni podmiot liryczny?

Podaj trzy przymiotnikowe określenia.
..............................................................
..............................................................
..............................................................

Wypisz dwie rady i dwie prawdy życiowe, jakie przekazuje nam podmiot liryczny w 1 i 2 zwrotce.

RADA   

A. ......................................................
B. ......................................................

PRAWDA ŻYCIOWA
A. ......................................................
B. ......................................................


5. Wyjaśnij przenośny sens wyrazu i wyrażenia.


manowce – ......................................................................................................................................
............................................................................
kamień z napisem – .....................................................................................................................................................................................................


6. Leopold Staff wykorzystał w wierszu Odys motyw wędrówki. Udowodnij, że w kontekście utworu wyraz wędrówka ma znaczenie dosłowne i znaczenie przenośne.

znaczenie dosłowne – ................................

znaczenie przenośne – ...............................


7. Jak rozumiesz następujący fragment:

Każdy z nas jest Odysem,

Co wraca do swej Itaki.
.................................................................................................................................................................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................................................................................................................................................................


8. W formie zdania pojedynczego przedstaw przesłanie wiersza.
.................................................................................................................................................................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................................................................................................................................................................


9. Wypisz z wiersza po jednym przykładzie epitetu, archaizmu, sentencji. Wyjaśnij ich funkcję w utworze.

epitet – ............................................... funkcja w utworze – .......................................................................................

archaizm – ........................................ funkcja w utworze – .......................................................................................
sentencja – ........................................ funkcja w utworze – ........................................................................................




Odpowiedzi

Odp. 1. Podmiot liryczny to człowiek, który ma już na swoim koncie różne doświadczenia życiowe

i w związku z tym daje czytelnikowi rady, jak należy w życiu postępować.

Odp. 2. Dowodem na to, że każdy z nas jest adresatem wiersza Odys jest bezpośredni zwrot do odbiorcy zapisany już w pierwszym wersie: „Niech cię nie niepokoją” poprzez użycie zaimka „cię” i sformułowanie „Każdy z nas”
w przedostatnim wersie.

Odp. 3. ludzi – wytrwałych, odważnych, upartych

Odp. 4.

RADA                           
A. Nie martw się tym, że popełniasz błędy. 
B. Idź odważnie przez życie. 

PRAWDA ŻYCIOWA
Wszyscy popełniają błędy.
Życie jest nieprzewidywalne.

Odp. 5.

manowce – trudności życiowe, niepowodzenia
kamień z napisem – śmierć/koniec życia

Odp. 6.
znaczenie dosłowne – podróż, wyprawa, wycieczka
znaczenie przenośne – życie/czas od narodzin do śmierci

Odp. 7. Życie każdego człowieka to trudna wędrówka, która jednak ma określony cel.

Odp. 8. Przez życie należy iść odważnie, wytrwale i godnie.

Odp. 9.
epitetproste (drogi)

funkcja w utworze – uwydatnia fakt, że w życiu zdarzają się jasne, oczywiste, łatwe do przewidzenia i przeżycia sytuacje.

archaizmwszędy

funkcja w utworze – zaimek użyty w formie archaicznej (dzisiaj: wszędzie) ma za zadanie zwrócić
uwagę czytelnika na podniosłość wypowiedzi. Nadaje słowom podmiotu lirycznego uroczysty charakter.

sentencja
                    Każdy z nas jest Odysem,

                    Co wraca do swej Itaki.
funkcja w utworze – obecność sentencji uświadamia czytelnikowi uniwersalność przesłania utworu.