Tabela lektur romantycznych

Tabela lektur romantycznych

Cierpienia młodego Wertera – Johann Wolfgang Goethe Temat Co jest ważne?  Co pisać, z czym kojarzyć? Gatunek: powieść...

Akademia maturalna cz. 8  ZADANIA JĘZYKOWE Z TEKSTEM LITERACKIM

Akademia maturalna cz. 8 ZADANIA JĘZYKOWE Z TEKSTEM LITERACKIM

ZADANIA JĘZYKOWE Z TEKSTEM LITERACKIM   Kolejną część Akademii Maturalnej chciałabym poświęcić w dalszym ciągu zadaniom językowym na ustnej...

„Pan Tadeusz” - Adam Mickiewicz

„Pan Tadeusz” - Adam Mickiewicz

Geneza Genezę powstania poematu wyjaśnia Mickiewicz w Epilogu do Pana Tadeusza. W atmosferze waśni emigracyjnych, wzajemnych oskarżeń...

  •  Tabela lektur romantycznych

    Tabela lektur romantycznych

  • Akademia maturalna cz. 8  ZADANIA JĘZYKOWE Z TEKSTEM LITERACKIM

    Akademia maturalna cz. 8 ZADANIA JĘZYKOWE Z TEKSTEM LITERACKIM

  • „Pan Tadeusz” - Adam Mickiewicz

    „Pan Tadeusz” - Adam Mickiewicz

Matura

Stylizacja językowa
Co to jest stylizacja językowa


Stylizacja językowa polega na...

Więcej

„Dziady” część III - Adam Mickiewicz
Treść
Prolog
W przerobionym na więzienie wileńskim klasztorze Bazylianów przy ulicy Os...

Więcej

„Dziady” cz. II i IV - Adam Mickiewicz...
Dzieło
Dziady Mickiewicza to najbardziej znany polski dramat romantyczny. To utwór o p...

Więcej

Dramat Szekspirowski „Makbet” i „Hamlet”
Szekspir jest twórcą wszech czasów. Miłość, nienawiść, zazdrość, zdrada, władza, ambicja, lęk, zbrod...

Więcej

„Biblia” - TABELA
Biblia Biblia objaśnienia
Jak powstał świat?
Kosmogonia biblijna dokładn...

Więcej

Tabela lektur modernistycznych
Dzika kaczka – Henryk Ibsen Temat Co jest ważne?  Co pisać, z czym kojarzyć? ...

Więcej

POZYTYWIZM - TABELA
POZYTYWIZM 1864-1890  1864 – klęska powstania styczniowego, pożegnanie ideałów...

Więcej

Tabela lektur oświeceniowych
Kandyd – Wolter Temat Co jest ważne?  Co pisać, z czym kojarzyć? Wolt...

Więcej

Tabela lektur barokowych
Świętoszek  – Molier
Temat Co jest ważne?  Co pisać, z czym kojar...

Więcej

OŚWIECENIE - TABELA
OŚWIECENIE - XVIII WIEK  
Znajdujemy się u progu współczesnego świata. W t...

Więcej

„Nad Niemnem” - Eliza Orzeszkowa
Czas i miejsce akcji
Lipiec i sierpień 1886 roku na Grodzieńszczyźnie; dworki –...

Więcej

Tabela lektur renesansowych
Krótka rozprawa między trzema osobami, Panem, Wójtem a Plebanem – Mikołaj Rej
...

Więcej

Twoja przyszłość

Chcę zostać... urzędnikiem państwowym
Do pracy w służbie cywilnej jest wielu chętnych, na każde ogłoszenie o naborze odpowiada wiele świet...

Więcej

Chcę zostać... dziennikarzem (2)
by uprawiać ten zawód, kierunkowe studia nie są konieczne, niezbędna jest natomiast ciekawość ludz...

Więcej

Kierunek studiów – Historia sztuki
Studia na historii sztuki od dawna uważa się za ­elitarne, choć ich popularność z roku na ro...

Więcej

Zawód – scenograf
Kim jest?

Scenograf jest autorem oprawy plastycznej filmu, przedst...

Więcej

Chcę zostać... ETNOGRAFEM
Charakterystyka zawodu
Etnograf (etnolog) to osoba, która zajmuje się odkrywaniem, badaniem...

Więcej

Zawód – architekt wnętrz
Jest to specjalista, który zajmuje się aranżacją, wystrojem i wyposażeniem rozmaitych pomies...

Więcej

Chcę projektować i budować
Branża budowlana


W pracowni projektowej... ...


Archite...

Więcej

Chcę pracować przy filmie.
Zawody związane z teatrem i filmem

Pracować przy produkcji filmu, poczuć atmosferę plan...

Więcej

Kierunek studiów - archeologia
Inwestycje w liceum

Jeśli poważnie myślisz o studiowaniu archeologii, zacznij inw...

Więcej

Zawód – architekt
Co robi ?

Praca architekta polega na projektowaniu obiektów budowlanych, aranżac...

Więcej

Archeolog

Na czym polega praca archeologa?

Archeolog bada przeszłość zdobywając m...

Więcej

Jak wybrać właściwy kierunek studiów?
Przede wszystkim przy wyborze studiów warto zastanowić się nad ogólnie znaną kwestią:
mieć ...

Więcej

Inwestycje

Spotkanie z poezją
„Dlaczego klasycy” – Zbigniew Herbert      
 
Zbigniew Herbert          

Dlaczego...

Więcej

Galeria
„Ukaranie Marsjasza” – Tycjan
Mitologia podaje, że zuchwały sylen – Marsjasz –...

Więcej

Angielski (2)
Wyrażanie uczuć osobistych

Jak komentować to, co widzisz i co się...

Więcej

Angielski
Wyrażanie opinii, przekonań i pryzpuszczeń

Jak wyrazić swoje zdanie na...

Więcej

11. Analiza zdania pojedynczego:

Analiza zdania pojedynczego:



Analiza (rozbiór) zdania polega na określeniu wszystkich jego części, czyli:

  • • części zdania (wykonujemy tzw. rozbiór logiczny),
  • • części mowy (wykonujemy tzw. rozbiór gramatyczny).

Kolejność czynności

  1. Na początku należy w zdaniu znaleźć podmiot i orzeczenie (zazwyczaj jedną linią zaznaczamy podmiot, dwoma – orzeczenie).
  2. W następnej kolejność wyodrębniamy:
    • wyrazy, które wchodzą w skład grupy podmiotu (będzie to podmiot z przydawkami),
    • wyrazy wchodzące w skład grupy orzeczenia (tworzy ją orzeczenie wraz z określeniami).
  3. Następnie należy narysować pomocniczy wykres zdania, który pomoże określić poszczególne części zdania.
  4. Nazwać części mowy i części zdania.
  5. Wypisać i nazwać związki wyrazowe.

 

Mały Janek   bardzo lubi niebezpieczne przygody.

grupa podmiotu                               grupa orzeczenia
– podmiot i jego określenia                – orzeczenie i jego określenia


Części zdania:

  • Mały – przydawka
  • Janek  - podmiot gramatyczny 
  • bardzo – okolicznik sposobu
  • lubi – orzeczenie czasownikowe
  • niebezpieczne – przydawka
  • przygody – dopełnienie bliższe

Części mowy:                                      

  • Małyprzymiotnik
  • Janek  - rzeczownik
  • bardzo – przysłówek
  • lubi – czasownik
  • niebezpieczne – przymiotnik
  • przygody – rzeczownik

Związki wyrazów:

  • związek główny
    – Janek lubi – związek zgody
  • • związki poboczne:
    mały Janek – związek zgody
    bardzo lubi – związek przynależności
    – lubi przygody – związek rządu
    niebezpieczne przygody – związek zgody

Uwaga:

  • Zawsze rysuj wykres (dzięki niemu wszystko będzie przejrzyste i nie zgubisz żadnej części zdania).
  • Zacznij od określenia w zdaniu najważniejszych części – podmiotu i orzeczenia. Dopiero później szukaj ich określeń, czyli wyrazów, które tworzą grupę podmiotu i grupę orzeczenia.
  • Zwracaj szczególną uwagę na pytania, które zadajesz do poszczególnych części zdania. Pamiętaj, że to właśnie od rodzaju pytania zwykle zależy, czy wyraz staje się okolicznikiem, dopełnieniem czy przydawką (to jest ważne np. podczas rozróżniania dopełnień i podmiotów, bowiem pytamy tu co? kto? lub np. co? kogo?).
  • Warto natomiast (a nawet trzeba!) wypisywać wszystkie związki wyrazowe (zgody, rządu i przynależności).
  • Na koniec podaj, które wyrazy określenia należą do grupy orzeczenia, a które do grupy podmiotu. Najwygodniej będzie Ci, jeśli oddzielisz je na wykresie.

Pamiętaj!

  • Podmiot wskazuje na wykonawcę czynności – zapytasz o niego kto? co?
  • Orzeczenie wyraża czynność lub stan podmiotu – zapytasz o nie co robi? co się z nim dzieje?
  • Dopełnienie dopełnia informacje zawarte w orzeczeniu – jest więc określeniem czasownika.
    Odpowiada na wszystkie pytania przypadków (oprócz mianownika i wołacza).
  • Okolicznik należy do grupy orzeczenia i najczęściej określa czasownik.
    W zależności od rodzaju okolicznika ta część zdania odpowiada na pytania:
    gdzie? skąd? kiedy? dokąd? jak długo? dlaczego?
    po co? jak? pomimo czego? pod jakim warunkiem?
  • Przydawka zawsze określa rzeczownik i odpowiada na pytania jaki? który? czyj?