Formal and informal letters

Formal and informal letters

Writing a formal and/ or informal letter is a typical examination task. Differences between a formal and informal letter. Formal and informal...

BAROK - TEST 2

BAROK - TEST 2

Sprawdź swoją wiedzę z baroku.1. Światopogląd barokowy charakteryzuje się: a) przekonaniem o nietrwałości świata i znikomości ludzkich sprawb)...

Akademia maturalna cz.10  LEKTURY Z GWIAZDKĄ (*)

Akademia maturalna cz.10 LEKTURY Z GWIAZDKĄ (*)

Egzamin maturalny zbliża się wielkimi krokami. Najwyższy więc czas, aby sprawdzić swoje szczęśliwe… gwiazdy. Oczywiście chodzi o lektury oznaczone...

  • Formal and informal letters

    Formal and informal letters

  • BAROK - TEST 2

    BAROK - TEST 2

  • Akademia maturalna cz.10  LEKTURY Z GWIAZDKĄ (*)

    Akademia maturalna cz.10 LEKTURY Z GWIAZDKĄ (*)

Matura

Stylizacja językowa
Co to jest stylizacja językowa


Stylizacja językowa polega na...
ANGIELSKI Giving opinion about a film
 During the matura exam the writing task may include writing a film review. At the oral ex...
„Dziady” część III - Adam Mickiewicz
Treść
Prolog
W przerobionym na więzienie wileńskim klasztorze Bazylianów przy ulicy Os...
„Dziady” cz. II i IV - Adam Mickiewicz...
Dzieło
Dziady Mickiewicza to najbardziej znany polski dramat romantyczny. To utwór o p...
Akademia maturalna cz. 9 CO TO SĄ...
CO TO SĄ „ INNE TEKSTY KULTURY” i  „WŁASNE DOŚWIADCZENIA KOMUNIKACYJNE” W  ZADANIACH JĘZYK...
Akademia maturalna cz. 8 ZADANIA JĘZYKOWE Z...
ZADANIA JĘZYKOWE Z TEKSTEM LITERACKIM
 
Kolejną część Akademii Maturalnej chciała...
„Pan Tadeusz” - Adam Mickiewicz
Geneza
Genezę powstania poematu wyjaśnia Mickiewicz w Epilogu do Pana Tadeusza. W a...
Akademia maturalna cz. 7 ZADANIA JĘZYKOWE NA MATURZE...
ZADANIA JĘZYKOWE NA MATURZE
O ile na tzw. starej maturze można było wybrać lub też nie wybier...
POZYTYWIZM - TABELA
POZYTYWIZM 1864-1890  1864 – klęska powstania styczniowego, pożegnanie ideałów...
„Nad Niemnem” - Eliza Orzeszkowa
Czas i miejsce akcji
Lipiec i sierpień 1886 roku na Grodzieńszczyźnie; dworki –...
„Ludzie bezdomni” - Żeromskiego
Żeromski bynajmniej nie zamierzał stworzyć nieskazitelnej, czystej postaci owładniętej jedynie myślą...
TEST z Szekspira z komentarzem
 1. Williama Szekspira nazywa się również mistrzem za Stratfordu, gdyż:
a. pochodził z m...

Studia

Etnografia
Charakterystyka zawodu
Jako etnograf będziesz analizował oraz dokumentował obyczaje...
Budownictwo
Chcesz budować mosty, lotniska, domy? Jesteś dobry z matematyki i fizyki, potraf...
Historia
Predyspozycje
To studia dla pasjonatów. Nie przebrnie przez nie człowiek, który nie...
Filmoznawstwo
Studiuj filmoznawstwo jeśli chcesz

 zdobyć solidną wiedzę z kultury, ze ...
Oceanografia
Oceanografię można studiować tylko w Instytucie Oceanografii w Gdyni i na Uniwersytacie Sz...
Kulturoznawstwo (Wiedza o kulturze)
Kulturoznawstwo jest kierunkiem humanistycznym koncentrującym się na poznawaniu kultury i ...
Administracja
Administracja jest kierunkiem interdyscyplinarnym. Dominują na nim nauki prawne i adm...
Psychologia
Psychologia to pogranicze nauk humanistycznych, biologii, matematyki, a także filozof...
Geologia
To studia dla tych, którzy nie lubią siedzieć na jednym miejscu, przekładać papierków z mi...
Historia sztuki
Studia na historii sztuki od dawna uważa się za ­elitarne, choć ich popularność z roku na ro...
Geografia
Predyspozycje
To studia dla ludzi z duszą podróżnika, lubiących przestrzeń i dziką ...
Archeologia
Inwestycje w liceum

Jeśli poważnie myślisz o studiowaniu archeologii, zacznij inw...

Twoja przyszłość

Chcę zostać... inżynierem robotyki i automatyki
 W dzisiejszym świecie roboty i automatyka odgrywają ogromną rolę. Automatycznie działają syste...
Chcę zostać... reżyserem
Kim jest?
Reżyser pełni funkcję szefa artystycznego, swoje dzieło tworzy rękoma innych ludz...
Chcę zostać... geografem
Kim jest?
Geograf zajmuje się badaniem i opisem zjawisk zachodzących w środowisku geograficzn...
Chcę zostać... budowlańcem
Chcesz budować mosty, lotniska, domy? Jesteś dobry z matematyki i fizyki, potrafisz pracować w z...
Chcę zostać... dziennikarzem (2)
by uprawiać ten zawód, kierunkowe studia nie są konieczne, niezbędna jest natomiast ciekawość ludz...
Chcę zostać... urzędnikiem państwowym
Do pracy w służbie cywilnej jest wielu chętnych, na każde ogłoszenie o naborze odpowiada wiele świet...
Zawód – scenograf
Kim jest?

Scenograf jest autorem oprawy plastycznej filmu, przedst...
Chcę zostać... ETNOGRAFEM
Charakterystyka zawodu
Etnograf (etnolog) to osoba, która zajmuje się odkrywaniem, badaniem...
Zawód – architekt wnętrz
Jest to specjalista, który zajmuje się aranżacją, wystrojem i wyposażeniem rozmaitych pomies...
Chcę projektować i budować
Branża budowlana


W pracowni projektowej... ...


Archite...
Chcę pracować przy filmie.
Zawody związane z teatrem i filmem

Pracować przy produkcji filmu, poczuć atmosferę plan...
Zawód – architekt
Co robi ?

Praca architekta polega na projektowaniu obiektów budowlanych, aranżac...

Inwestycje

Spotkanie z poezją
„Dlaczego klasycy” – Zbigniew Herbert      
 
Zbigniew Herbert          

Dlaczego...
Galeria
„Ukaranie Marsjasza” – Tycjan
Mitologia podaje, że zuchwały sylen – Marsjasz –...
Angielski (2)
Wyrażanie uczuć osobistych

Jak komentować to, co widzisz i co się...
Angielski
Wyrażanie opinii, przekonań i pryzpuszczeń

Jak wyrazić swoje zdanie na...

Składnia TEST

Składnia TEST

 

1. W podanych zdaniach podkreśl okoliczniki i nazwij ich rodzaje.

A. Przed chwilą wróciłem ze szkoły.  
B. Pomimo deszczu poszliśmy na spacer.

C. Poszli odebrać dokumenty.  
D. Chłopcy czerwienili się ze złości.

A. okolicznik ............................................................................................  
B. okolicznik ............................................................................................

C. okolicznik ............................................................................................
D. okolicznik ............................................................................................


2. W której grupie znajdziesz tylko związki czasowników z innymi częściami mowy w funkcji okoliczników?

A. jedli zupę, wychodzili wczoraj, wyruszyli nocą, słuchali muzyki

B. pojadą jutro, wrzeszczeli z przerażenia, idą szybko, myśleli o niebieskich migdałach
C. maszerowali szybko, walczą pod Stoczkiem, jechali kłusem, wyszli nad ranem
D. oglądają czasopismo, kierowali się ku domowi, kochają mnie, lubili Helenę

Odp. ...........................


3. Przeczytaj podane niżej zdania, a następnie:


a) podkreśl występujące w nich rzeczowniki;

b) określ, jaką funkcję składniową pełni każdy rzeczownik.

A. Ziarna ryżu są bogate w skrobię.  
B. Marysia została wielką gwiazdą.

Odp.
A. ............................................................................................................................................................................................

B.  ............................................................................................................................................................................................


4. Które wyrazy w zdaniach: „Konie jechały kłusem.” i „Woźny po cichu otworzył drzwi.” pełnią funkcję okoliczników sposobu?


Odp. ................................................................................................................................................................................................................


5. Do poniższych zdań dopisz orzeczniki wyrażone:


A. rzeczownikiem    – ona zostanie ..................................................................................................................................................................…

B. liczebnikiem     – na mecie był ..................................................................................................................................................................…...
C. przymiotnikiem    – wykonanie pracy stało się .................................................................................................................................................


6. Określ rodzaje przydawek w podanych związkach


a) kanapa cioci .................................................................................................................................................................................................…,     
b) dom z kamienia ..................................................................................................................................................................…...........................,

c) nauczyciel polonista .......................................................................................................................................................................................…,    
d) złośliwa uwaga .................................................................................................................................................................................................…


7. W zdaniu „Mój wspaniały brat został bardzo dobrym chirurgiem" występuje orzeczenie imienne, składające się z wyrazów:

A. został     
B. został chirurgiem

C. został dobrym chirurgiem  
D. został bardzo dobrym chirurgiem

Odp. ...................................


8. Podany tekst: "Cisza! Spokój! Nie wychodzić za bramę! Obiekt pod ścisłą ochroną!" składa się z:

A. zdań pojedynczych   
B. zdań złożonych

C. imiesłowowych równoważników zdań 
D. wypowiedzeń bez orzeczenia

Odp. ...................................


9. Zamień każde wypowiedzenie „Cisza!” „Spokój!” „Nie wychodzić za bramę!” „Obiekt pod ścisłą ochroną!” „Nie deptać trawników” na zdanie.

.................................................................................................................................................................................................….......................

.................................................................................................................................................................................................….......................

.................................................................................................................................................................................................….......................

.................................................................................................................................................................................................….......................



10. W zdaniu: „Myślę o tobie" nie ma (yaynacy właściwe odpowiedzi):

A. podmiotu       
B. orzeczenia

C. dopełnienia    
D. okolicznika   
E. przydawki

Odp. ...................................


11. Podkreślony wyraz w zdaniu: „Każdy lubi chodzić do kina” pełni funkcję:

A. orzecznika    
B. podmiotu

C. przydawki    
D. dopełnienia

Odp. ...................................


12. W zdaniu: „Zagrzmiało.”

A. występuje podmiot domyślny  
B. występuje podmiot gramatyczny

C. brak podmiotu    
D. występuje podmiot logiczny

Odp. ...................................



13. W zdaniu: „Wczoraj ubyło wody w Narwi” nie ma:

A. podmiotu    
B. okolicznika

C. orzeczenia    
D. przydawki


14. Określ rodzaje podmiotów w poniższych zdaniach:
l
ogiczny – A.    
gramatyczny – B.  

domyślny – C.    
szeregowy – D.

Odp. ...................................


a) Marcie zabrakło czasu na dokończenie zadania.  .............
b) Poszła na spacer do parku.    .............
c) Maciek, Artur i Michał poszli na basen.   .............
d) Nagle usłyszeliśmy szczekanie psów.   .............


15. W zdaniu „Chodzenie po górach sprawia mi ogromną przyjemność” podkreślony wyraz pełni funkcję:


A. podmiotu    
B. orzeczenia

C. dopełnienia    
D. okolicznika


16. W zdaniu: „Magda jest uczennicą naszego gimnazjum” – zwrot: „jest uczennicą”:

A. to orzeczenie imienne

B. to orzeczenie czasownikowe
C. to orzeczenie czasownikowe z dopełnieniem
D. to orzeczenie imienne z dopełnieniem


17. Od zdań z podmiotami domyślnymi utwórz zdania bezpodmiotowe:


A. Dali hasło.   .................................................................................................................................................................

B. Przygotowali przedstawienie.  .......................................................................................................................................
C. Przyjęli uchwałę.  ..........................................................................................................................................................
D. Napisali podanie do dyrektora szkoły. ..........................................................................................................................


18. Zdanie „Dlaczego nie zamknąłeś okna?!” jest zdaniem:


A. pytającym    
B. oznajmującym

C. pytającym wykrzyknikowym  
D. rozkazującym wykrzyknikowym

Odp. ...................................


19. W zdaniu „Podstawowe zasady gry w szachy nie są trudne”. wyrazy „podstawowe zasady” tworzą związek:

A. rządu     
B. przynależności

C. zgody     
D. żadna z powyższych możliwości

Odp. ...................................


20. W zdaniu z pytania 19. orzeczenie to:

A. wyraz „gry”    
B. wyrazy „są”, „

C. wyrazy „są”, „trudne”,    
D. wyrazy „nie”, „są”, trudne”


21. W zdaniu: „Ten wyjazd był niezwykle inspirujący” wraz „inspirujący” jest:

a) przydawką     
b) dopełnieniem

c) orzecznikiem w orzeczeniu imiennym  
d) okolicznikiem

Odp. ...................................


22. W zdaniu „Od długiego czasu nie otrzymuje żadnych wiadomości od niego” podmiotem
jest wyraz:

A. wiadomości, 
B. czasu, 
C. to zdanie bezpodmiotowe, 
D. to zdanie z podmiotem domyślnym

Odp. ...................................


23. W którym ze zdań został użyty okolicznik sposobu?

A. Dlaczego nie poszedłeś do kiosku po gazetę?

B. Jadę w góry razem z rodzicami.
C. Jolka dokładnie obmyśliła plan urodzinowego przyjęcia.
D. Z powodu choroby nie mogę przyjść do ciebie na urodziny.

Odp. ...................................


24. Pytania, na które odpowiada okolicznik stopnia, to:


A. jak? jak bardzo? kiedy? w jakim stopniu?  

B. jak? w jakim stopniu? jak bardzo?
C. jak? w jakim celu? jak bardzo? ile?  
D. w jakim stopniu? jak? ile? po co?

Odp. ...................................


25. Które z podanych zdań jest nieprawdziwe?


A. Okoliczniki mogą być określeniami przymiotników i przysłówków.

B. Okoliczniki są najczęściej określeniami orzeczenia.
C. Okoliczniki miejsca odpowiadają na pytania: gdzie? którędy? dokąd? skąd?
D. Okoliczniki mogą określać rzeczowniki.

Odp. ...................................


26. Wskaż punkt, w którym zapisano przysłówki mogące pełnić w zdaniu funkcje okoliczników czasu.


A. Teraz, zaraz, przedtem, wczoraj, jutro, rano, dawniej, potem.

B. Jutro, wczoraj, blisko, dawniej, przedtem, zaraz, dziś.
C. Rano, starannie, szybko, zaraz, potem, dzisiaj, dawniej.
D. Wczoraj, późno, rano, wesoło, zawsze, wszędzie, wczoraj.

Odp. ...................................


27. W funkcji okoliczników mogą na pewno wystąpić:


A. rzeczowniki, przysłówki, czasowniki, wyrażenia przyimkowe,

B. rzeczowniki, przysłówki, wyrażenia przyimkowe, imiesłowy przysłówkowe współczesne,
C. przysłówki, zaimki przysłowne, bezokoliczniki, czasowniki,
D. wyrażenia przyimkowe, zaimki przysłowne, przymiotniki, czasowniki osobowe.


28. Które z podanych niżej wypowiedzeń są równoważnikami zdań?


A. Sprzedaż dla matek z dziećmi poza kolejnością.

B. Bieg przez płotki i slalom narciarski.
C. Plotkowanie nie przyda się na nic.

Odp. ...................................


29. W podanych wypowiedzeniach zaznacz zdania:


a) W końcu po kryjomu wypito szampana. 
b) W klasie ogłoszono dzień wolny od zajęć.

c) Przyrządzono tę potrawę bardzo smacznie. 
d) Można sobie na tym połamać zęby.

e) Trzeba się, niestety, uczyć.  
f) Należy być mądrym.

Odp. ...................................


30. Równoważnik zdania: „Ojciec w pracy?” po zamianie na zdanie to:

A. Czy ojciec w pracy?   
B. Czy ojciec jest jeszcze w pracy?

C. Czy ojciec jest w pracy?   
D. Ojciec pracuje?

Odp. ...................................


31. Podane równoważniki zdań zamień na zdania.

A. Nareszcie lato ............................................................................................................................

B. Spokój! ......................................................................................................................................
C. Kto tam? ....................................................................................................................................
D. Palenie zabronione. ...................................................................................................................


32. W poniższych zdaniach znajdź podmiot.


1. Klasa została podzielona na grupy.  ............................................................................................

2. On poszedł po rozum do głowy.  ..................................................................................................
3. Sumiennie to dokładnie.  .............................................................................................................
4. Od jest przyimkiem.  ....................................................................................................................
5. Siedem jest szczęśliwą liczbą.  .....................................................................................................
6. Wyjeżdżać z urlopu nie jest łatwo.  ...............................................................................................
7. Szyj – to temat czasu teraźniejszego.  ..........................................................................................
8. Palący wszedł do przedziału dla niepalących. ...............................................................................
9. Jeszcze Polska nie zginęła jest hymnem państwowym.  ................................................................
10. Chorzy wychodzą ze szpitala nogami do przodu!  .......................................................................


33. Określ podkreślone części mowy:

a) Janek został bohaterem. ...............................................................................................................
b) Alicja jest przesympatyczna. ..........................................................................................................

c) Pływać jest przyjemnie. ..................................................................................................................
d) On był pierwszy w kolejce. ..............................................................................................................

e) Piotr wcale nie jest taki. ..................................................................................................................
f) Marek był bohaterem dnia. ..............................................................................................................

g) Kup pół kilo sera. ............................................................................................................................
h) Grzmi. .............................................................................................................................................

i) Kłuje mnie w boku. ...........................................................................................................................
j) Stali obok nas. .................................................................................................................................



Odpowiedzi

1. A. przed chwilą, ze szkoły – okolicznik czasu i okolicznik miejsca, B. pomimo deszczu – okolicznik przyzwolenia, C. odebrać dokumenty – okolicznik celu, D. ze złości – okolicznik przyczyny;
2. C;
3. A. Ziarna – podmiot, ryżu – przydawka (spytamy; jakie ziarna?), w skrobię – (w co?)
– dopełnienie, B. Marysia – podmiot, gwiazdą – orzecznik w orzeczeniu imiennym;
4. kłusem, po cichu,
5. rzeczownikiem – ona zostanie lekarką B. liczebnikiem – na mecie był pierwszy C. przymiotnikiem – wykonanie pracy stało się możliwe;
6. a) – przydawka dopełniaczowa, b) – przydawka przyimkowa, c) – przydawka rzeczowna, d) – przydawka przymiotna;
7. B;

8. D; 9. Niech zapanuje cisza! (albo: Niech będzie cisza!) Proszę o spokój! Nie wychodźcie za bramę! Obiekt znajduje się pod ścisłą ochroną! Prosimy nie deptać trawników!
10. D, E;

11. B;
12. C;
13. D;
14. a) – A., b) – C (ona), c) – D., d) – B.;
15. A,
16. A;
17. A. Dano hasło;
B. Przygotowano przedstawienie; C. Przyjęto uchwałę. D. Napisano podanie do dyrektora szkoły.;
18. C;
19. C;
20. C.;
21. c);
22. D.;
23. C.;
24. B.;
25. D.;
26. A.;
27. B. ;
28. A i B.;
29. ;
30. B.;
31. A. Nareszcie przyszło lato. B. Proszę o spokój! C. Kto tam puka? D. Palenie jest zabronione.
32.
1. klasa (rzeczownik),
2. on (zaimek rzeczowny),
3. sumiennie (przysłówek),
4. od (przyimek),
5. siedem (liczebnik główny),
6. wyjeżdżać (czasownik w bezokoliczniku!),
7. szyj (czasownik w formie osobowej),
8. palący (imiesłów przymiotnikowy czynny),
9. jeszcze Polska nie zginęła (całe wypowiedzenie!),
10. chorzy (przymiotnik);
33. a) rzeczownik, b) przymiotnik, c) przysłówek, d) liczebnik, e) zaimek, f) czasownik, g) liczebnik, h) czasownik, i) zaimek, j) przyimek